9 maj 2010

Chockladmuffins

Om man nu kan kalla det muffins.. Hahaha.

I förrgår skulle jag och Novalie baka chockladmuffins och dom blev väldigt misslyckade kan jag ju bara säga... Vet inte om det har med mitt mjöl att göra eller om allt bara blev helt fel.. :)

Dessa muffins skulle bli sådanadär goa stora muffins som gick upp ett par centimeter ovanför kanterna, som man sedan kan lägga glasyr på.. Men inte mina inte, dom gick istället neråt ett par centimeter och såg bara ut som en form med chokladkanter..hahahah, Inget bra alls...

Men jag klickade i lite glasyr i hålorna och lät dom stelna till och dom blev faktisk väldigt goda och mycket kladdiga... Mums...

Här kommer receptet så får vi se om det är någon annan som kanske lyckas:)

2 ägg
2,5 dl socker
100g smält smör
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:
- Vispa ägg och socker pösigt
- Blanda alla torra ingredienser och vänd sedan ner i äggsmeten
- smält smöret och blanda i
- Häll upp till ca hälften i formarna och grädda i mitten av ugnen 200 grader, ca 10-12 minuter
- Tänk på att dom ska vara lite kladdiga så låt dom inte stå inne för länge.

Glasyr:
- 50g smör
- 2.5 dl florsocker
- ½ dl kakao
- ½ msk vaniljsocker
- ½ dl vispgrädde

Gör så här:
- Lägg allt utom grädde i en kastrull och smält ihop
- Ställ av plattan och häll i grädden försiktigt

Låt muffins och glasyr svalan lite innan du lägger på den
..

Så här snygga blev mina muffins, hahah fast här är det utan glasyr, blev så sur för att dom blev dåliga så jag ville inte ta fler bilder..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar