26 maj 2010

GI-mat

Japp, det tänkte jag och Fidde att vi skulle börja lite med.. Känner jag oss så kommer vi aldrig kunna hålla det till punkt och pricka, men man kan ju iaf äta GI till middag.. Så igår började vi, och då gjorde vi kycklingfilé i grönmögelostsås.. Det blev mycket gott, till det hade vi en grönsallad...

Här kommer receptet för 4 personer:
Kycklingfilé med grönmögelost och valnötter

4 fileér (jag använde 1000g innerfilé)
1 stor purjolök
5 dl kokbar créme fraiche
1 dl vitt vin
1 kycklingbuljongtärning
200 g grönmögelost
2 dl hackade valnötter

Gör så här:
1. Bryn kycklingen så att den får vacker färg på ytan, lägg upp dom på ett separat fat.
2. Skiva purjolök, och bryn i stekpannan.
3. Häll i créme fraichen, vin och smula ner buljongtärningen. Låt koka upp.
4. Smula i grönmögelost och valnötter.
5. Lägg i kycklingen och låt sjuda under locka i ca 15 min till kycklingen är färdig.
6. Servera med en fräsch grönsallad.



Det ser ju kanske inte jätte gott ut här, men det var det :D

Det var faktisk väldigt enkelt att laga, tog inte speciellt lång tid och var inget krångligt.. Det är så en middag ska vara, nyttig, smidig och god:)

Idag tänkte jag att jag skulle göra moussaka, på riktigt då med auberginer ist för potatis. För inom GI får man ju inte äta pasta, potatis och ris.. Så vi får hoppas att det blir lika gott och smidigt som kycklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar